Rotary Çarkı

Rotary, çatışmaların çözümüne yönelik projeler geliştirerek bireyler ve toplumlar arasında sürdürülebilir barışı destekler. Uzlaşma kültürünü yaymak ve insan haklarını korumak, kulübün temel öncelikleri arasındadır.

Rotary Çarkı

Rotary çarkının kısa tarihi ve evrimi - 'Mükemmelliğin İşareti'

Rotary Çarkı

İlk Rotary kulübü, 1905 yılında Chicago'da Paul Harris ve 3 iş adamı tarafından kuruldu. Başlangıçta toplantılar üyelerin işyerlerinde dönüşümlü olarak yapıldığından Rotary adı verildi.

Paul, 'Medeniyet ve Hareket'i tasvir etmek için basit bir vagon tekerleği fikrinden yararlandı. Tekerlekler döndüğü için, o zamanlar bilinen vagon tekerleği, kendisine Rotary adını veren bir grup için doğal bir tercih gibi görünüyordu. Otomobil, 1905'te henüz çok emekleme aşamasındaydı.

Aynı yılın ilerleyen zamanlarında Rotary'nin yeni üyesi ve gravürcüsü Montague Bear, Rotary'nin amblemi olarak 13 kollu bir tekerlek yaratma fikrinden ilham aldı.

Bear, tozu ve hareketi ve eylemin görünümünü göstermek için tekerleğin 'bulutların üzerinde hareket ettiğini' temsil edecek şekilde tasarımı güncelledi.

Bir bayrak kurdelesi eklendi ve 1910 yılına gelindiğinde Ulusal Kulüpler Birliği'nin on altı üyesi vardı, her birinin Bear'ın vagon tekerleği motifinden esinlenerek tasarlanmış kendi amblemi vardı.

Derneğe daha fazla üye katıldıkça bu armalar büyük bir çeşitlilik kazandı; yerel tarih veya simgesel yapılar tasarımlara dahil edildi ve hatta yıldızlara, gemi dümenine, kürelere ve diğer dairesel şekillere dönüştü.

Yeter! diye haykırdı Ulusal Dernek, 1912 yılında tek bir resmi Rotary amblemi oluşturmak için bir yarışma düzenledi ve Philadelphia'daki Rotary'den alınan tekerlek tasarımı benimsendi: “….. tasarımın sadeliğini gidermek ve üyelerin birlikte çalışmasının gücünü sembolize etmek için dış kenarı kesilmiş 19 dişli (diş) bulunan bir tekerlek, üyelerin örgütün amacına ulaşmak için kelimenin tam anlamıyla birbirine kenetlenmesi ve gücü belirtmek için de çubuklar".

İlginç Bilgi: 19 dişin seçilmesinin sebebi Philadelphia'nın Rotary topluluğuna katılan 19. üye olmasıydı.

Buna rağmen Rotary yeni tasarımlar geliştirmeye devam etti ve bazı kaynaklar 1920 yılına kadar daha fazla, daha az veya hiç diş veya tel içermeyen 57 adet tekerleğin kullanıldığını iddia ediyor; bunların çoğu “imkansız, mekanik olarak sağlam olmayan ve pratik bir uygulaması olmayan” şeylerdi.

Böylece 1920'de Chicago ve Duluth'ta Charles Mackintosh ve Oscar Bjorge, The Rotarian Magazine için "Rotary Tekerleğini Yeniden Tasarlamak" başlıklı bir makalenin ortak yazarlığını yaptılar. Yeniden tasarlanmış amblemleri, "yeniden oranlanmış ve daha sağlam görünümlü, altı kollu bir tekerlek..." (o zamanlar Rotary'nin 6 Nesnesini sembolize ediyordu) "... ve 24 dişli veya diş" içeriyordu.

Los Angeles'lı Rotaryen Will Forker daha sonra tasarımın "bir boşta çalışan dişli olacağını ve tekerleğin gücünü merkezi bir şafta aktarmanın bir yolu olmadığı için işe yaramayacağını" belirtti. "Rotary hakkındaki fikrim" dedi, "boşta çalışan bir organizasyon olması değil, gerçek bir canlı güç olmasıdır."

“Rotary muazzam bir makinedir ve dişli çarkı da çok çalışan bir dişlidir, Rotary topluluğunun insanlığa hizmet için birlikte çalışmasının gerçek bir sembolüdür.”

Merkezi kama yuvası eklendi ve “resmi renkleri kraliyet mavisi ve altın olan, yeniden tasarlanmış, mekanik olarak doğru bir Döner tekerlek” için şartname 1929'da Dallas Konvansiyonu tarafından onaylandı.

Rotary Wheel Design 1926-2013

Rotary Wheel amblemi, Rotary International tarafından dünya çapında korunan tescilli bir ticari markadır. Rotary Wheel, Rotary'yi toplumda ayırt etmenin yanı sıra, Rotaryenlerin birbirlerini tanımalarına da yardımcı olur ve bugün dünyada en bilinen sembollerden biri haline gelmiştir.

2013 yılında daha modern bir görünüme kavuşturulan tekerlek, Rotary'nin 'Mükemmellik İşareti' haline geldi.

Ayrıca tekerlek ve 'Rotary' kelimesi bir araya getirilerek Rotary imzası veya Masterbrand ortaya çıkarıldı.


Kaynakça: https://www.rotary-ribi.org/clubs/page.php?PgID=621782&ClubID=1995